Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Undervisning

Brukerveiledning for undervisningsmateriale

Dette er en brukerveiledning til hjelp ved bruk av undervisningsmaterialet - med læringsmål og målsetting for undervisningsdagen og tips for gjennomføringen.

Undervisningsmaterialet setter søkelys på antibiotikaresistens, rasjonell antibiotikabruk og smittevern, og er spesifikt rettet mot de kliniske dilemmaene studentene møter i praksis, både i spesialist- og kommunehelsetjenesten. Undervisningsmaterialet er rettet mot studenter på bachelornivå i sykepleie, og er tiltenkt 3. års studenter, slik at de har gjennomgått relevant teori og har nødvendig klinisk erfaring.

Målsettingen med undervisningsopplegget er å gi sykepleierstudentene innsikt i forskjellige sider ved arbeidet mot antibiotikaresistens og deres rolle i dette arbeidet. Vi ønsker å øke bevisstheten, tryggheten og kunnskapsnivået blant sykepleierstudenter slik at de kan bidra til å forebygge og redusere utvikling og spredning av antibiotikaresistens, samt å gjøre dem aktive og engasjerte i saken – uansett fremtidig arbeidsplass i helsevesenet.

Dette undervisningsmaterialet er utviklet i samarbeid mellom Antibiotikasenteret for primærmedisin (ASP), Folkehelseinstituttet (FHI) og Nasjonalt senter for antibiotikabruk i sykehus (NSAS).

Studentene har:

  • Kjennskap til forekomsten av antibiotikaresistens nasjonalt og globalt.
  • Bred kunnskap om antibiotikabruk og resistensutvikling.
  • Kunnskap om konsekvenser av antibiotikaresistens for klinisk praksis på sykehus og i kommunehelsetjenesten.
  • Kunnskap om og forståelse av sykepleierens rolle for nøktern bruk av antibiotika og antibiotikastyring.
  • Kunnskap om forskjellen på bred- og smalspektret antibiotika.
  • Kunnskap om forebygging og håndtering av infeksjoner i primærhelsetjenesten med vekt på urinveisinfeksjoner og luftveisinfeksjoner.
  • Kunnskap om sykepleierens rolle ved infeksjonsforebygging og antibiotikaresistens.
  • Kunnskap om smittevernets rolle i arbeidet mot resistens, og kan anvende smittevernstiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober.

 

Undervisningsmaterialet består av fem bolker og vi anbefaler at materialet brukes i sin helhet. Materialet henger sammen og belyser forskjellige aspekt ved antibiotikaresistens som alle er viktige for sykepleiere, men undervisningsopplegget kan selvsagt tilpasses etter behov.

Undervisningsmaterialet er inndelt i følgende fem bolker:

Bolk 1: Antibiotikaresistens globalt og nasjonalt
Bolk 2: Sykepleierens rolle i arbeidet mot antibiotikaresistens
Bolk 3: Antibiotikabruk i primærhelsetjenesten - Sykepleieren rolle
Bolk 4: Sykepleierens rolle for antibiotikabruk i spesialisthelsetjenesten
Bolk 5: Antibiotikaresistente bakterier og utfordringer for smittevern

PowerPoint-filene vil stadig være til revisjon. Vi oppfordrer derfor til å kontrollere at dere benytter siste utgave av presentasjonene ved å laste ned fra Undervisningsmaterialet

Hvordan benytte Power Pointene:

Undervisningsmaterialet og Power Pointene er ment som en ressursbank, hvor dere selv må plukke ut det stoffet dere mener er relevant og de lysbildene dere ønsker å ta med.  

Materialet kan endres og tilpasses eget behov, og ut ifra:

  • hvor mye tid dere har til disposisjon
  • hva studenten tidligere har hatt undervisning om
  • individuelle behov hos læreren – man underviser ulikt
  • hvilket års trinn dere skal benytte undervisningsmaterialet

Forslag til manus er skrevet inn i kommentarfeltet til lysbildene:

Vi har i kommentarfeltet skrevet forslag til «manus» for hvert lysbilde, samt henvisninger og utfyllende informasjon om temaet – til hjelp og som forslag og bakgrunnsstoff. Ta gjerne med egne relevante erfaringer og eksempler inn i undervisningen.

Forslag til ulik benyttelse og bruk av materialet:

Selv om materialet i utgangspunktet er tiltenkt 3. års studenter, så kan noen av kursmodulene eller deler av bolkene/modulene benyttes på 1. trinn, og bygge videre med de andre bolkene/modulene på 2. og 3. trinn.

Hvis materialet benyttes gjennom hele utdanningen gir det en rød tråd gjennom alle tre årene, – hvor fokus og læringsmål endres fra «kjennskap til» til «bred kunnskap om» i løpet av 1. til 3. år, – og man vil da kanskje lettere få frem betydningen av sykepleierens viktige rolle.

Vi kan også oppmuntre til at materialet benyttes som studentaktivitet. Studentene jobber med det mer selvstendig, hvor de da kan få et kursbevis for det de har gjort.  Mal til kursbevis ligger på vår nettside.

 

Det er lagt opp til en hel undervisningsdag, med 5 undervisningstimer a 45 minutter, pluss pauser.

Obligatorisk dag og invitasjon av praksisveileder:

  • Vi foreslår at undervisningsdagen skal være obligatorisk for studentene og at det tas som en av praksisdagene.
  • Et tips til gjennomføring av undervisningsopplegget kan være å invitere inn praksisveiledere og eventuelt andre samarbeidsressurser som lokalt smittevernpersonale fra Regionale smittevernsentere, sykehus eller kommunehelsetjenesten som bidragsytere.
  • Et annet forslag er at man kan ta dette inn som en fagdag på de ulike sykehusene hvor høgskolene har praksis – og på den måten få til et bedret samarbeid – og få undervisningen inn som en del av praksis.

 

Evalueringsskjema etter gjennomført undervisningsdag:

Etter gjennomført undervisningsdag ved egen institusjon, ber vi om at dere fyller ut en evaluering av hva som fungerte og hva som bør forbedres via denne lenken: Evaluering fra lærerne etter gjennomført undervisningsdag - Nettskjema

Ønsker dere at vi skal sende dere informasjonsmateriell og brosjyrer, så bestill på vår nettside.

Antibiotikasmarte sykepleiere

E-læringskurset "Antibiotikasmarte sykepleiere" er basert på de ulike undervisningsbolkene. Kurset består av 6 moduler der du som som sykepleier møter forskjellige problemstillinger i din kliniske hverdag. Du får tilbakemeldinger på hvordan du har tenkt, og muligheten til å velge nye strategier.

Dette kan benyttes som dere ønsker, men vi foreslår følgende måter:

  • Som en forberedelse før undervisningsdagen (spesielt 1 modul)
  • Kjør e-læringskurset felles for alle studentene, eller deler av det – interaktiv undervisning
  • Benyttes som en oppsummering og repetisjon
  • Ved individuell gjennomføring av hele e-læringskurset, får studenten et kursbevis
  • Kanskje en/flere av e-læringsmodulene kan benyttes på 1. trinn? Deretter følge opp med de andre bolkene etter hvert på 2. og 3. trinn? Slik kan dette temaet følge studenten gjennom hele studiet – og gi en rød tråd gjennom alle tre årene.

Noen undervisningssteder har benyttet hele e-læringskurset, og gjort det obligatorisk for studentene å fullføre/gjennomføre hele e-læringskurset. Dette pga. at skolen ikke har hatt mulighet til å gjennomføre en undervisningsdag på skolen om dette temaet for studentene. Dette har fungert bra og studentene har da fått individuelle kursbevis.

Introduksjon - Sykepleierutdanning

Vi anbefaler også å ta e-læringskurset "Introduksjon - Sykepleierutdanning". Dette er et e-læringskurs som er ment som en forberedelse og introduksjon til den årlige undervisningsdagen vi arrangerer for undervisere ved bachelor i sykepleie.

Det kan også benyttes for studenter i forkant eller eventuelt som et repetisjon i etterkant av undervisningsdag ved eget undervisningssted.

 Dette e-læringskurset er en del av undervisningsmaterialet som tilbys alle undervisningssteder som underviser i bachelor sykepleie, og passer til helsepersonell som ønsker mer kunnskap om antibiotika og antibiotikaresistens.

En styrket undervisning om dette temaet kan bidra til at fremtidige sykepleiere har forståelsen, kunnskapen og bevisstheten som er nødvendig for å bidra til riktig antibiotikabruk, og dermed ha reell påvirkning.

Har dere behov for å diskutere undervisningsmaterialet i forkant av undervisningsdagen, ta gjerne kontakt. 

Sist oppdatert 15.12.2025