Har vi beste praksis?
Audit er en systematisk kartlegging av hvordan fagpersonells praksis er i forhold til en definert standard. Resultatet av kartleggingen presenteres så på en strukturert måte for fagpersonellet. Målsetningen er å optimalisere praksis. Standarden kan være en retningslinje, en prosedyre eller annet dokument som definerer beste praksis.
Audit med feedback er et verktøy både i forbedringsarbeid og internkontroll. Arbeidet bør initieres av og/eller gjennomføres i samarbeid med personale fra aktuell enhet og forankres hos enhetens leder. Det vanligste og minst ressurskrevende er retrospektiv journal eller kurvegjennomgang og felles tilbakemelding til aktuelle målgrupper som leger, sykepleiere og farmasøyter.
Aktuell litteratur
- Audit and Feedback as a Quality Strategy. NCBI Bookshelf 2019
- Audit and feedback: effects on professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Library 2012
- Interventions to improve antibiotic prescribing practices for hospital inpatients. Cochrane Library 2013
- Prospective audit with intervention and feedback. Public Health Ontario 2016
Sist oppdatert 07.02.2025