Undervisning
Brukerveiledning for undervisningsmateriale
Selv om sykepleiere ikke forskriver antibiotika, er de viktige premissleverandører i de avgjørelser som tas når det gjelder bruk av antibiotika, både på sykehus og i kommunehelsetjenesten. At studentene bør ha kunnskap omkring dette temaet vektlegges også i Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanningen.
Undervisningsmateriale er rettet mot studenter på bachelornivå i sykepleie, og er tiltenkt 3. års studenter, slik at de har gjennomgått relevant teori og har nødvendig klinisk erfaring.
Undervisningsmaterialet fokuserer på antibiotikaresistens, rasjonell antibiotikabruk og smittevern, og er spesifikt rettet mot de kliniske dilemmaene studentene møter i praksis både i spesialist- og kommunehelsetjenesten.
Målsettingen med undervisningsopplegget er å gi sykepleierstudentene innsikt i forskjellige sider ved arbeidet mot antibiotikaresistens og deres rolle i dette arbeidet. Vi ønsker å øke bevisstheten, tryggheten og kunnskapsnivået blant sykepleierstudenter slik at de kan bidra til å forebygge og redusere utvikling og spredning av antibiotikaresistens, samt å gjøre dem aktive og engasjerte og i saken – uansett fremtidig arbeidsplass i helsevesenet.
Læringsmål for undervisningsdagen
Studentene har:
- Kjennskap til forekomsten av antibiotikaresistens nasjonalt og globalt
- Kunnskap om antibiotikabruk og resistensutvikling
- Kunnskap om konsekvenser av antibiotikaresistens for klinisk praksis på sykehus og i kommunehelsetjenesten
- Kunnskap om og forståelse av sykepleierens rolle for nøktern bruk av antibiotika og antibiotikastyring
- Kunnskap om forskjellen på bred- og smalspektret antibiotika.
- Kunnskap om forebygging og håndtering av infeksjoner i primærhelsetjenesten med vekt på urinveisinfeksjoner og luftveisinfeksjoner
- Kunnskap om sykepleierensrolle ved infeksjonsforebygging og antibiotikaresistens Kunnskap om smittevernetsrolle i arbeidet mot resistens
Det er lagt opp til en hel undervisningsdag, med 5 undervisningstimer a 45 minutter, pluss pauser.
Undervisningsmaterialet består av fem bolker og vi anbefaler at materialet brukes i sin helhet, da alle deler henger sammen og belyser forskjellige aspekt ved antibiotikaresistens som alle er viktige for sykepleiere – men undervisningsopplegget kan selvsagt tilpasses lokalt og etter behov.
Undervisningsmaterialet er inndelt i følgende fem bolker:
Bolk 1: Antibiotikaresistens globalt og nasjonalt
Bolk 2: Sykepleierens rolle i arbeidet mot antibiotikaresistens
Bolk 3: Antibiotikabruk i primærhelsetjenesten - Sykepleieren rolle
Bolk 4: Sykepleierens rolle for antibiotikabruk i spesialisthelsetjenesten
Bolk 5: Antibiotikaresistente bakterier og utfordringer for smittevern
PowerPoint-filene er «levende» dokumenter og vil stadig være til revisjon – vi oppfordrer derfor til å kontrollere at dere benytter siste utgave av presentasjonene ved å gå inn på Ressursbanken før undervisningsdagen gjennomføres. Øverst i kommentarfeltet på alle lysbildene i presentasjonene er det skrevet «ANBEFALES» på de lysbildene vi mener dere bør forsøke å få med dere i løpet av undervisningstimen, og «KAN FJERNES» på de de resterende. Valg av lysbilder kan da tilpasses behovet til den enkelte lærer. Vi har også i kommentarfeltet skrevet forslag til «manus» for hvert lysbilde, samt henvisninger og utfyllende informasjon om temaet- dere benytter det dere ønsker.
Vi foreslår at undervisningsdagen skal være obligatorisk for studentene og at det tas som en av praksisdagene.
Ta gjerne med egne relevante erfaringer og eksempler inn i undervisningen!
Et tips til gjennomføring av undervisningsopplegget kan være å invitere inn praksisveiledere og eventuelt andre samarbeidsressurser som lokalt smittevernpersonale fra Regionale smittevernsentere, sykehus eller kommunehelsetjenesten som bidragsytere.
Etter gjennomført undervisningsdag ved egen institusjon, ber vi om at fyller ut en evaluering av hva som fungerte og hva som bør forbedres på denne lenken:
https://nettskjema.no/a/180804#/page/1
Dette undervisningsmaterialet er utviklet i samarbeid mellom Antibiotikasenteret for
primærmedisin (ASP), Folkehelseinstituttet (FHI) og Nasjonalt senter for antibiotikabruk i sykehus (NSAS).
Har dere behov for å diskutere undervisningsmaterialet i forkant av undervisningsdagen, ta gjerne kontakt: